fjellreven bærekraft fjellrevenshop

Hva betyr bærekraft for Fjällräven

Bærekraft er en prioritet for mange i dag.
For Fjällräven har det vært en prioritet siden 1960. Men hva er egentlig bærekraft?
Christiane Dolva Törnberg, Head of Sustainability hos Fjällräven, forklarer det bra når hun sier at «bærekraftig utvikling er tilstede når vi utvikler et system hvor vi kan møte dagens behov uten å gå på kompromiss eller skade fremtidige generasjoners mulighet til å møte deres behov».

Christiane Dolva Törnberg, Head of Sustainabilty hos Fjällräven.
Foto: Anette Andersson

Hva betyr bærekraft for Fjällräven?

For Fjällräven innebærer denne definisjonen at vi ønsker å utvikle produkter som folk kan bruke ute i naturen uten at det går på kompromiss for fremtidens generasjoner til å nyte naturen på samme måte.
Det er en balanse som ikke må undervurderes og – når det gjøres riktig – påvirker alle deler av organisasjonen, helt fra tegnebordet til hva som skjer med produktene når de er ferdiglevd.
Alle prosesser er sterkt påvirket av valg som tas i et bærekraftig perspektiv – valg som er bedre for miljøet, samfunnet og som tar hensyn til alle som er involvert. Hos Fjällräven blir ikke bærekraft sett på som et eget prosjekt, men det er kjernen i alt vi gjør. «Det er viktig å tenke på utdanning, både av oss selv og våre kunder, om hva bærekraft innebærer» sier Christiane. «Det er et veldig bredt konsept som har mange bruksområder fra flere vinkler».

Hva gjøres for å sikre bærekraft i Fjällrävens produkter?

Et av de viktiste målene som Christiane og Fjällräven jobber mot er å sikre at alle produktene varer så lenge som mulig. Våre produkter er alltid laget med slitestyrke og tidløshet i tankene. «Alt vi gjør lager unektelig et avtrykk. Vi må sikre at det avtrykket har blitt utnyttet på best mulig måte.
Våre produkter skal lages slik at du har muligheten til å bruke det så lenge som mulig. Både med tanke på uttrykk og design – det bør være klassisk, og helst skape en følelsesmessig relasjon som gjør at du ønsker å bruke og beholde produktet så lenge som mulig». Christiane lever etter denne filosofien, og har på seg en jakke hun har arvet etter Bestemor, en tidløs Fjällräven jakke som ser og føles like bra som da produktet først så dagens lys.

Produktene er også designet for å være enkle å reparere, og vi tilbyr voksestasjoner i friluftsbutikker i hele Europa. Et ekstra lag med Greenland Wax impregnering gjør produktet mer værbestanding og slitesterkt, og er faktisk noe du kan gjøre selv hjemme. Vi har også laget en utvidet vedlikeholdsguide som viser deg hvordan – den kan du lese mer om her.

Hvordan er bærekraft tilstede ellers i Fjällrävens virke?

Selv om den gjerne ikke er så åpenbar ved første øyekast så er det en link mellom visjonen om å inspirere folk til å være ute i naturen, og våre bærekraftstiltak. For eksempel arrangerer vi Fjällräven Classic, et årlig turarrangement på hittil åtte steder rundt i verden, hvor målet er å inspirere flere til å oppdage friluftslivet. Det hele begynte med at Åke Nordin, Fjällrävens grunnlegger, inviterte grupper til å oppleve naturen med hans nye funksjonelle, slitesterke klær og utstyr på 70-tallet. Arrangementet var en suksess i lang tid, og ble utviklet til det første Fjällräven Classic-eventet i Sverige i 2005. Siden den gang har interessen for turen som er som en ekspedisjon – du bærer alt du trenger selv, setter opp ditt eget telt, lager din egen mat og går i ditt eget tempo sammen med andre som er akkurat som deg – økt på verdensbasis. Og linken til bærekraft? Som Christiane sier «vi vet at jo mer tid man bruker i naturen, jo mer opptatt av å ta vare på den blir man, og Fjällräven Classic er enda et tiltak for oss for å prøve å gjøre en forskjell».

I 2019 signerte Fjällräven FNs Sustainable Fashion Charter for Climate Change. «Ved å signere FNs Climate Change Charter, vil vi bidra til å få fortgang i kampen mot klimaforandringer, vise vår forpliktelse og dele vår kunnskap med resten av bransjen”. Klimatiltakene som trengs de neste årene er massive, og vi vil gladelig fortsette med våre tiltak på dette feltet i samarbeid med hele industrien.

I tillegg til å gå våre egne prosesser etter i sømmene for at de skal bli bedre, har vi lansert Arctic Fox Initiative. Arctic Fox Initiative ble videreutviklet fra vårt arbeid med å støtte forskning på fjellreven, i samarbeid med Universitetet i Stockholm. Christiane tillegger «vi støtter fremdeles viktig feltarbeid ved å støtte en nytt doktorgrad for å fortsette forskning på fjellrevens habitat, men det var på tide å utvide våre grenser og vi har derfor utvidet Arctic Fox Initiative til å bli et globalt fond som støtter gode ideer til hvordan bevare miljøet eller hvordan oppmuntre folk til å komme seg ut i naturen. For å lese mer om hvordan og hvorfor vi lanserte Arctic Fox Initiative, klikk her

Hvilken rolle spiller innovasjon for bærekraft i fremtiden?

Når det gjelder bærekraft, har det vært en tendens til å tro at det handler om å minimere og være restriktiv på bruken av ressurser. Realiteten er at det brukes mye ressurser på tiltakene for å bli et mer bærekraftig selskap, næring og samfunn. Da vi først begynte å se på PFC-fri impregnering til bruk på Keb Eco-Shell Jakkeog bukse, var det ikke mye å velge i. Men vi kom i mål til slutt, og i dag er alle Fjällrävens materialer behandlet med PFC-fri impregnering. Samme historien finner du i vårt ullprogram hvor vi nå bruker resirkulert ull, gjenvunnet ull og sporbar ull i alle våre ullprodukter. Det gjenstår fortsatt mye arbeid, og det er flere områder hvor vi kan bli bedre, men vi beveger oss i riktig retning. Selv om det går saktere enn vi skulle ønsker noen ganger.

At det lønner seg å bruke ekstra ressurser, viser eksempelet med lansering av Fjällräven Down Promise (dunløftet) i 2014. Dunløftet innebærer at Fjällrävens dun er 100% sporbar og er produsert med fuglenes velferd som høyeste prioritet, i tillegg til å holde høyeste standard – som i alt vi gjør. Det er en lang, og av og til svingete vei, men vi oppnår sakte men sikkert det vi har satt oss som mål. Det finnes mange flere konkrete eksempler på hvor bærekraftige mål fremmer innovasjon i material- og produksjonsprosesser hos Fjällräven. Som Christiane sier «Bærekraft dreier seg definitivt ikke bare om å minimere avtrykk, det handler også om å maksimere potensialet for innovasjon».
Akkurat nå ser vi på hvordan vi kan maksimere dette potensialet i våre businessmodeller. Kanskje klarer vi å fremdeles inspirere folk til å delta aktivt i friluftslivet og bruke slitesterke, funksjonelle produkter, men på en enda mer bærekraftig måte. Bærekraftig utvikling er et område som vi aldri blir gode nok på.
Christiane spinner videre på dette; «tiden for bærekraft knyttet til innovasjon og forretningsutvikling er kommet for å bli. Så vi kan i fremtiden forvente å se mye mer til hvordan bærekraft vil drive business og innovasjon fremover» .

Christiane fant sin plass hos Fjällräven når hun kunne kombinere kjærligheten til friluftsliv med lidenskapen for å redusere avtrykket på naturen, folk og dyr.
«Og det oppsummerer akkurat det vi vil fortsette å gjøre. Fordi det vil aldri komme en tid hvor ikke kan slutte å forbedre oss».

Teksten er oversatt, og opprinnelig postet her:
https://foxtrail.fjallraven.com/articles/sustainability-at-fjallraven/

Del dette innlegget med andre

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email